16.3 C
Kotor

Slušaj online radio

Zbog neratifikovanja MLCl 2006 konvencije, pomorci ostaju bez posla

Brod ASSO VENTUNO na kome je A.P. prezivio napad nigerijskih pirata_resize

Činjenica da Crna Gora još nije ratifikovala Konvenciju o radu pomoraca MLC 2006 Međunarodne organizacij rada ILO, počinje da skupo košta naše pomorce koji plove na brodovima država koje su već prihvatile taj međunarodno obavezujući dokument.

Tivćanin A.P. (puno ime i podaci poznati redakciji) tako je ovih dana od menadžmenta italijanske komapnije “Augusta Offshore” za koju plovi već pet godina, obaviješten da se više ne može ukrcati na njihove brodove, dok Crna Gora čije papire A.P. ima, ne ratifikuje MLC 2006 koncenciju.

“Žao nam je, ali italijanska zastava više ne priznaje validnost ovih dokumenata jer oni nisu usklađeni sa odredbama MLC 2006 konvencije.”- stoji u mailu koga je A.P. dobio od menadžera za ukrcaj posada kompanije “Augusta Offshore”, kapetana Luiđija Porcia.

Tivćanin inače, kao šef kuhinje na suplajerima za opsluživanje naftnih platformi kompanije “Augusta Offshore”, plovi već pet godina i do sada on i kompanija imaju sjajno obostrano iskustvo u saradnji.

“Oni su prezadoivoljni sa mnom i ja sa njima, ugovori su bili odlični i nije bilo nikakvih problema da nastavim da radim za njih. Trebao sam ići na ukrcaj 6.decembra, ali je u međuvremenu, od 18. novembra primjena MLC 2006 postala obavezna za sve države koje su je ratifikovale, pa tako i Italiju. Crna Gora to, uprkos višegodišnjim obećanjima nadležnih iz Ministarstva saobraćaja i pomorstva, još nije učinila, pa su mi moji poslodavci iz Italije otvoreno rekli da me ne mogu više angažovati jer ne žele doći u situaciju da im inspekcija zbog mene i mojih manjkavih crnogorskih papira, zaustavi brod čije iznajmljivanje dnevno košta 50 hiljada dolara. Par dana zadržavanja broda i troškovi oko mog iskrcaja, dovođenja zamjene za mene i plaćanja kazne, za njih su preveliki rizik iako su prezadovoljni sa mojim dosadašnjim učinkom na njihovoj kompaniji.”- ispričao je “Vijestima” A.P. dodajući da u “Augusta Offshore” posebno cijene činjenicu što on, za razliku od većine drugih pomoraca koji u takvim situacijama poistupaju suprotno, nije tužio kompaniju za koju je plovio, kada je doživio napad i pljačku od strane nigerijskih pirata. A.P. je naime bio član posade suplajera “Asso Ventuno” koga su decembra 2012 u Gvinejskom talivu, napali nigerijski pirati, oteli trojicu članova posade, a ostale opljačkali i brod držali pod zaplijenom skoro 12 sati.

Konvencija o radu pomoraca MLC donešena je još krajem februara 2006, a na njenom usvajanju od strane pojeidnačnih zemalja inistira i direktiva EU 2009/13. Stručnjaci za pomorsko pravo ova dva dokumenta smatraju “najboljim konvencijama do sada napisanim o pomorcima na međunarodnom nivou”. Njjihovom ratifikacijom koju Crna Gora uprkos insistiranju strukovnih udruženja naših pomoraca, nije odradila ni do danas, organizuje se maksimalna kontrola u sektoru pomorstva sa naglaskom na prikupljanje i zapošljavanje pomoraca kao i na zaštiti zdravlja, zdrastvenog i socijalnog osiguranja, te zaštite socijalne sigurnosti pomoraca.

Photo: Boka News
Photo: Boka News

“Mi smo u protekle tri godine učinili ama baš sve što smo mogli – upozoravali smo, apelovali, tražili, molili, kumili Ministarstvo saobraćaja i pomorstva da odradi svoj dio oobaveza i da naša država napokon ratifikuje MLC 2006 jer smo znali štoće se desiti našim pomorcima, na žalost, do danas osim samo praznih obećanja nadležnih u državnoj upravi, nismo postigli ništa. Računi na žalost, evo počinju stizati na naplatu a sve to preko leđa pomoraca koji nisu ni krivi ni dužni u cijeloj ovoj priči.”- prokomenarisao je juče kapetan Janko Milutin iz Udruženja pomorskih kapetana trgovačke mornarice Crne Gore iz Kotora. On je istakao da snai pomorci već neko vrijeme zbog neratifkovanja MLC-a, imaju problema sa administarcijom u Brazilu, što se posebno loše odražava na one koji rade za off-shore kompanije što opslužuju jaku naftnu idustriju u vodama Atlantika pred vodama Brazila.

Na pitanje što sada da radi A.P. ili sutra neki drugi naš pomnorac kome će poslodavac otkazati angažman zbog toga što naša država nije ratifikovala međunarodne dokumenta, Milutin je kazao da pomorac ne mogu učiniti ništa.

“Može samo da pođe sutra u Podgorici, štrajkuje, protestuje i nosi transparente ispred Ministarstva pomorstva, a može i da tuži državu koja mu je na ovaj način, uzela hljeb iz ruku.”- sa ogorčenjem dodaje Milutin.

A.P. koji ima četvoro djece starosti od tri mjeseca do 15 godina, i nezaposlenu suprugu, kaže da je ni kriv ni dužan, ostao bez posla i dobio probleme sa bankama kojima sada ne može vraćati stambeni kredit.

“Pitao sam jednu od službenica Ministarstva pomorstva hoće li ona sada hraniti moju djecu. Odgovorila mi je da je to nju ne zanima, da je ona odradila svoj dio posla, da je to još ljetos stavljeno u Vladinu procedu da ona ne zna niti je zanima kada će se Vlada i parlament izjašnjavati o ratifikovanju MLC 2006.”- kaže A.P. dodajući da je sramota za Crnu Goru koja ima preko 5 hiljada pomoraca što plove za strane kompanije, činjenica da je MLC 2006 konvenciju na vrijeme ratifikovala čak i Bosna i Hercegovina koja gotovo da i nema pomoraca.

“Što ja sad treba da radim – da se odreknem crnogorsog državljanstva i tražim prijem u bosansko da bih mogao da nesmetano plovim i hranim porodicu koristeći bosanske papire jer svijet ne priznaje naše?!”- ogorčen je tivatski pomorac.

Najčitanije