16.8 C
Kotor

Slušaj online radio

U Herceg Novom sve više bicikala, a označenih staza za to prevozno sredstvo nema

Herceg Novi biciklisti - foto S. Kosić - Boka News
Herceg Novi biciklisti – foto S. Kosić – Boka News

Veliki broj Novljana, među njima i djece,  koristi bicikl za rekreaciju, ali i da izbjegne saobraćajne gužve i lakše dođe do odredišta. Koliko god bilo pohvalno korišćenje tog prevoznog sredstva, prije svega zbog njegovog gotovo neutralnog uticaja na okliš i dobrobiti za zdravlje, ipak su biciklisti ponekada, kao na  Šetalištu Pet Danica, opasnost za pješake, jer ni na toj stazi, ali ni bilo gdje drugo u gradu,  nema obilježenih staza za bicikliste.

Građani prilikom kupovine kao i upotrebe bicikla, nemaju zakonsku obavezu prijave opštinskim ili državnim organima, pa zato  ne postoji evidencija bicikala u Herceg Novom, kao ni u jednoj drugoj opštini u Crnoj Gori, navode iz lokalne uprave, ali  ističu da prepoznaje potrebu da Herceg Novi dobije više označenih, uređenih biciklističkih staza.

Zato je osmišljen projekt „Ćiro II“, koji predviđa  uređenje, obilježavanje i opremanje  biciklističke staze od Zelenike do Sutorine, trasom stare željezničke pruge. Agencija za izgradnju i razvoj Herceg Novog u okviru II poziva Interreg IPA partner je na projektu „Ćiro II“.

U hercegnovskom zaleđu je oko 90 kilmetara  puteva pogodnih za mountain biking. Ljubiteljima biciklizma su na raspolaganju staze, koje mogu da   koriste od mora do 1.600 metara nadmorske visine na Orjenu.

Prije četiri godine PVK „Jadran Carine“  je na Škveru postavio prvu parking stanicu za bicikla sa 20 mjesta. Iz Jadrana objašnjavaju da veliki broj djece svakodnevno dolazi biciklom  na trening , što ih je motivisalo za postavljanje stanice. Investicija  je koštala je 700 eura .

Orjen biciklizam staza – foto Boka News

Agencije za izgradnju i razvoj Herceg Novog  sprovela je 2015 godine anketu na društvenim mrežama u kojoj je 97 odsto građana podržalo ideju o iznajmljivanju bicikla.Tadašnji  direktor Agencije  Nikša Grgurević  pojasnio bi da bi uz  info punktove Tursitičke organizacije, mogla početi dogradnja malih stanica za rentiranje bicikala. Ta ideja do sada nije realizovana.

Bicikl je najčešće korišteno prevozno sredstvo;  danas se procjenjuje da ih je preko milijardu na svijetu.Prema broju stanovnika, najviše ih je u Holandiji.  U zemlji sa 17 miliona stanovnika,  je 23 miliona bicikala i na svaku porodicu dolaze u prosjeku tri bicikla, piše Anadolu Agency .

Holanđani bicikl najviše koriste kao prevoz do posla ili za prevoz djece u školu, bez obzira kakve vremenske prilike bile. Svaki Holanđanin godišnje u prosjeku biciklom pređe 888 kilometara.

Svaka autobuska ili željeznička stanica u Holandiji, osim za parking za automobile, obavezno ima i parkiralište za bicikle. U holandskom gradu Utrechtu trenutno je u toku gradnja najvećeg svjetskog bicikl parkinga kapaciteta od 12.500 bicikala.

HN biciklisti – – foto S. Kosić – Boka News

Dozvola za vožnju biciklom

Prvi bicikl u Crnu Goru, u Nikšić, davne 1899. godine, donio je Ljubo Petrović Njegoš, sin Vojvode Šaka, koji je učio diplomatsku školu u Parizu. Za mali grad, od nekoliko hiljada stanovnika, bicikl je predstavljalo atrakciju I nazivan je ‘gvozdeni konj’. Bicikl je bio marke DURKOP što u prevodu znači tvrda glava, a proizveden je u Gracu u tadašnjoh Austrougarskoj  U to vrijeme  u Crnoj Gori je bila potrebna dozvola za vožnju bicikla što potvrđuje i Ljubova saobraćajna knjižica iz 1933. godine.

/S.Kosić/

Izvor:S. Kosić

Najčitanije