20.3 C
Kotor

Slušaj online radio

Verige su opasne za kulturnu baštinu Kotora

mapa

Neadekvatna putna infrastruktura i saobraćajna ograničenja, saobraćajne nezgode, nekonkurentni željeznički sistem i nedovoljna upotreba održivih vidova saobraćaja imaju značajan negativan uticaj na razvoj zemlje.

To je ocjena u Strateškoj procjeni uticaja na životnu sredinu (SPU) Strategije razvoja saobraćaja Crne Gore od 2018 – 2035, koju je pripremilo Ministarstvo saobraćaja.

Kao jedan od najspornijih projekata, navodi se izgradnja mosta Verige.

“Most dužine 300 metara i visine od preko 70 metara predstavlja jedan od najimpozantnijih objekata na ovoj trasi brze ceste. Predstavlja fizičku vezu između opština Herceg Novi i Tivat. Nalazi se u rejonu rta Sv. Neđelja sa hercegnovske strane i rta Opatovo sa tivatske strane. Poprečni profil još nije precizno definisan, odnosno da li je to jedna ili dvije kolovozne trake”, piše u SPU.

Najveći uticaj, kako se navodi, očekuje se na kulturno-istorijsku baštinu Kotora, posebno imajući u vidu da se na teritoriji Crne Gore najveći broj spomenika kulture nalazi u toj opštini.

“Uzimajući u obzir izuzetne vrijednosti kulturnog dobra kulturno-istorijsko područje Kotora, koje je upisano na listu svjetske baštine, nesporno je da će realizacija Strategijom planiranog Putnog pravca 1, koji planira izgradnju mosta Verige, dovesti do negativnog uticaja na očuvanje te vrijednosti pojedinačnih kulturnih dobara i pejzaža.

Mogući su negativni uticaji na graditeljsku baštinu i kulturni pejzaž, te arheološke zone i nalazišta. Posebno imajući u vidu da se najveći broj spomenika kulture nalazi u opštini Kotor, odnosno u Boki.

Pripremljen je osnovni “uraditi minimalno” transportni model za drumski i željeznički saobraćaj u kome se nalaze projekti obilaznica Herceg Novi, Herceg Novi – Bijela, most Verige, obilaznica Tivat, Tivat – dionica Tunel Sozina, obilaznica Budva, obilaznica Bar, Bar – granica sa Albanijom, Mateševo-Andrijevica, obilaznica Podgorica, Đurmani-Farmaci i Anrijevica- Boljare.

Strateška procjena je je na javnoj raspravi do 20.decembra.

Ponovo pruga do Čapljine i veza sa Panevropskim koridorom

U željezničkom saobraćaju planirana je linija Nikšić granica sa BiH-Trebinje-Čapljina i modernizacija željezničke pruge Podgorica – Tuzi, preko granice sa Albanijom do Tirane, gdje bi se uvela putnička linija.

Prugom Nikšić – Čapljina bi se, između ostalog, povezali i s Panevropskim putnim koridorom VCT, jer je država zbog ratnih događanja devedesetih godina prošlog vijeka ostala bez veze s tim koridorom. Najveću korist pruga bi donijela Luci Bar budući tako da se sve više privrednika iz BiH zanima za uvoz i izvoz svojih roba upravo preko te luke.

Napravljena su tri scenarija od kojih za Crnu Goruje optimalan treći: jednokolosječna pruga, sa svim elementima projektovanih za samo jedan kolosijek.

Procijenjene investicije su oko 810 miliona eura, a udio Crne Gore je oko 180 miliona.

/Nenad Peruničić/

Baner Luštica bay 330x250

Najčitanije