Verige su opasne za kulturnu baštinu Kotora

procjena uticaja saobraćaja

mapa

Neadekvatna putna infrastruktura i saobraćajna ograničenja, saobraćajne nezgode, nekonkurentni željeznički sistem i nedovoljna upotreba održivih vidova saobraćaja imaju značajan negativan uticaj na razvoj zemlje.

To je ocjena u Strateškoj procjeni uticaja na životnu sredinu (SPU) Strategije razvoja saobraćaja Crne Gore od 2018 – 2035, koju je pripremilo Ministarstvo saobraćaja.

Kao jedan od najspornijih projekata, navodi se izgradnja mosta Verige.

“Most dužine 300 metara i visine od preko 70 metara predstavlja jedan od najimpozantnijih objekata na ovoj trasi brze ceste. Predstavlja fizičku vezu između opština Herceg Novi i Tivat. Nalazi se u rejonu rta Sv. Neđelja sa hercegnovske strane i rta Opatovo sa tivatske strane. Poprečni profil još nije precizno definisan, odnosno da li je to jedna ili dvije kolovozne trake”, piše u SPU.

Najveći uticaj, kako se navodi, očekuje se na kulturno-istorijsku baštinu Kotora, posebno imajući u vidu da se na teritoriji Crne Gore najveći broj spomenika kulture nalazi u toj opštini.

“Uzimajući u obzir izuzetne vrijednosti kulturnog dobra kulturno-istorijsko područje Kotora, koje je upisano na listu svjetske baštine, nesporno je da će realizacija Strategijom planiranog Putnog pravca 1, koji planira izgradnju mosta Verige, dovesti do negativnog uticaja na očuvanje te vrijednosti pojedinačnih kulturnih dobara i pejzaža.

Mogući su negativni uticaji na graditeljsku baštinu i kulturni pejzaž, te arheološke zone i nalazišta. Posebno imajući u vidu da se najveći broj spomenika kulture nalazi u opštini Kotor, odnosno u Boki.

Pripremljen je osnovni “uraditi minimalno” transportni model za drumski i željeznički saobraćaj u kome se nalaze projekti obilaznica Herceg Novi, Herceg Novi – Bijela, most Verige, obilaznica Tivat, Tivat – dionica Tunel Sozina, obilaznica Budva, obilaznica Bar, Bar – granica sa Albanijom, Mateševo-Andrijevica, obilaznica Podgorica, Đurmani-Farmaci i Anrijevica- Boljare.

Strateška procjena je je na javnoj raspravi do 20.decembra.

Ponovo pruga do Čapljine i veza sa Panevropskim koridorom

U željezničkom saobraćaju planirana je linija Nikšić granica sa BiH-Trebinje-Čapljina i modernizacija željezničke pruge Podgorica – Tuzi, preko granice sa Albanijom do Tirane, gdje bi se uvela putnička linija.

Prugom Nikšić – Čapljina bi se, između ostalog, povezali i s Panevropskim putnim koridorom VCT, jer je država zbog ratnih događanja devedesetih godina prošlog vijeka ostala bez veze s tim koridorom. Najveću korist pruga bi donijela Luci Bar budući tako da se sve više privrednika iz BiH zanima za uvoz i izvoz svojih roba upravo preko te luke.

Napravljena su tri scenarija od kojih za Crnu Goruje optimalan treći: jednokolosječna pruga, sa svim elementima projektovanih za samo jedan kolosijek.

Procijenjene investicije su oko 810 miliona eura, a udio Crne Gore je oko 180 miliona.

/Nenad Peruničić/

15 Komentari

  1. Zasto se ne razmislja o saobracaju trajektom Zelenika-Pristan i onda da se magistralom spoji sa Krtolima dje vec ima magistrala do kruznog toka a pravi se i nova Lustica Bay-Kruzni tok
    Takodje postoji kolski put Jugodrvo,Sutvara, Naljezici .Sisici ,Pobori i spaja se na krivinu u Markovice prema Brajicima,zasto se taj put ne prosiri i napravi magistrala.(koliko se para ulozilo za ovaj tunel u Brajicima a skracuje put za 150 metara.)
    Nekad se ramatrao i most iz Kumbora ili Zelenike na Lusticu pa put preko Krtola prema Grblju.

  2. Gospodo moja most na rijeci Verige to jest sveta Neđelja – rt Opatovo (ponta) nikako ne može štetit Kotoru pa ni UNESKO. Kotoru i UNESKU I NAMA šteti vlast koja je dala dozvole u Kostanjici,Morinju,onijema iz Nišića u Lipce napraviše plato,Risnu, Krašiću,Tivtu to jest Budvanizaciji Tivta na čelu sa uticajnim bivčim ministrom nažalost iz Tivta (gospodin boss Lastavice ili ti Mamule) i šefu URBANIZMA TIVTA to jest glavnom urbanisti koji krši propise i to đe nego na njegovoj IMPERIJI u centru Tivta iliti Tivata,,znači vlast koči napredak regiona Boke na račun Bara i ostalijeh krajeva….a sve unašu korist to jest SVOJU prvu,drugu pa i treću… Mr.XXY neka naprave most kako ti kažeš ni to nije loše ali od toga neće bit ništa vjeruj mi. Onda pruga od Nikšića je imala svrhe kad se u Nišiće proizvodilo a danas samo ono drugo i tu PRUGA NE TREBA AUTA I PRIVATNI GRNIČNI PRELAZI SU I SUVIŠE DOVOLJNI…

  3. Slazem se Mr.Petre da od Mosta nece biti nista ali bi mogli spojiti Zeliniku sa Lusticom trejektom ionako ih ima 5-6 u Kamenare ,mogu 2 prebaciti u Zeleniku barem za ove u tranzitu i za lokal prem Lustici ,samo da spoje Pristan putem sa Krtolima i dalje preko Kruznog Toka.
    Takodje sto je problem prosiriti put od Jugodrva do Pobora pa prema Brajicima.
    Zaobilazi Radanovice, Grbaljsku Lastvu, Budvu, Lapcice .
    To bi sa Krtoljskog Kruznog toka bili za cas na Brajice.

  4. @xxy 03/12/2017 11:32 at 11:32
    “Zasto se ne razmislja o saobracaju trajektom Zelenika-Pristan i onda da se magistralom spoji sa Krtolima dje vec ima magistrala do kruznog toka a pravi se i nova Lustica Bay-Kruzni tok.”

    Evo ja razmisljam, pa te pitam: Dje mislis da ce ti proc’ ta silna auta, jel’ kroz Krasice i Bjelila, pa tamo u sezonu ni biciklom ne moz’ proc’!?

    • Ne kroz Krasice i Bjelila,nego od Pristana obalom pa prije Krasica da se pocne penjati prema Crkvi u Gornje Krasice pa prema Crkvi u Gosice pa u Milovice da izadje na magistralu i onda lijevo Obalom Djurasevica prema kruznom toku ili desno ovom novom magistralom sto ce se raditi izmedju Lustica Bay i kruznog toka.
      Ako ne za slepere onda barem za putnicka vozila tokom ljetne sezone ,smanjili bi guzvu kroz Tivat i Novskom Rivjerom i skratili dosta od H-N pa do Kruznog toka,odnosno granica HR – Budva.
      Mislim da su mjestani nedavno probijali put od Crkve u Gosicima prema Crkvi u Gornjim Krasicima.

      • https://en.wikipedia.org/wiki/Lincoln_Tunnel
        Ameri su probili Linkoln tunel ispod rijeke Hudson prije 80 godina kroz granitne stijene tako da ne postoji ni jedan tehnicki razlog zasto se isto ne bi moglo izvesti od izlaza iz Bijele (ulaska u Kamenare) do Lepetana? Najveca dubina Lincoln tunela je na 30ak metara dok je najveca dubina zaliva izmedju Bijele i Lepetana oko 40 metara (taj podatak bi morao provjeriti ali mislim da je priblizno tacan).

        Postoje dva velika problema sa gradnjom bilo kakvog mosta izmedju dvije obale na Verigama:
        1) Vizuelni. Most na Verigama bi definitivno znacio kraj Boke kao zasticene UNESCO bastine. Ma koliko to nevazno izgledalo mnogima koji ucestvuju u ovoj diskusiji, to priznanje je nesto sto dovodi turiste u nase krajeve (i novac) i zna biti jedna od bitnih prevaga izmedju odluke za put u CG ili negdje drugo.
        2) Cestovna infrastruktura. Ne postoji realna mogucnost prosirivanja tzv. Jadranske Magistrale jer na vecini mjesta zgrade skoro da ulaze u cestu.
        Verzija preko Lustice i Kumbora bi bila jos i najizvodljivija sa izgradnjom nove ceste iznad Krasica i zaobilaznice iznad HN. Medjutim ta varijanta bi zahtjevala most duzine od oko 2km (sa “brda” na “brdo”) i bila bi skupa otprilike kao most za Peljesac u Hrvatskoj cije se procjene krecu oko 200-250 mil Eura.

        Sto se tunela tice, kao gruba referentna cijena se moze uzeti podatak o troskovima izgradnje londonskog Crossrail projekta kao i Channel tunela izmedju UK i Francuske. 1 milja tunela u Londonu je kostala oko £202 miliona dok je mnogo duzi i tehnoloski zahtjevniji “Channel Tunnel” kostao oko £300 miliona (u vrijednosti iz 1994):
        http://www.thisislocallondon.co.uk/news/13313717.How_much_is_Crossrail_costing_per_mile_to_build__See_this_and_11_other_facts_about_London_rail_scheme/

        Uzimajuci u obzir ove podatke, realna procjena izgradnje tunela izmedju Bijele i Lepetana sa pratecim prilazima bi trebala kostati oko 250 miliona Eura sto znaci da bi troskovi za tunel i most trebali bili priblizno isti.
        Tunel bi definitivno rijesio problem “estetike” zaliva dok bi most za Lusticu sa pratecom cestovnom infrastrukturom bio bolje rjesenje za propust saobracaja, bar do Radanovica i onda dalje oko Budve…
        Naravno sva ova “matematika” je veoma gruba procjena i bilo bi divno vidjeti neku ozbiljnu studiju izvodljivosti ovih opcija.

        • Nekad je bilo rijeci od tunelu izmedju Sv.Nedjelje i Opatova.
          Odnosno da se tunelske cijevi poloze na dno ne bi trebalo nista kopati samo postaviti stope /lezista za cijev koja se polozi na dno ,naravno iz segmenata ciji su spojevi vodonepropusni i na kraju kad se izadje na obalu voda koja je usla tokom montiranja ispumpa se.
          Od one sadasnje musljare prije krivine na Sv Nedjelji pa da izlazi na rt Opatovo prema mulu ispred nekasnjeg Zavoda za eksplozive.
          U svako slucaju dobra ideja i ne kvari izgled kao most ,ne smetaju Jugo i Bura.
          Ali vidjecemo…..

          • Da, to je jos bolja i jednostavnija varijanta pogotovo za krace distance. U Juznoj Koreji su napravili jedan takav….fantasticna stvar. Ma ima mnogo rjesenja ali mislim da je most na Verigama najgora.

  5. Koja šteta obraza vi…jedino ovijem Banovima,tj carevima…velikim čojstvenicima i davaocima…dobrotvorima,svojijeg špagova…a te relacije i novi mostovi,bzvz…ma anke da smo meleone našli na ulice i putove te smo ih destregali…moraju se pravit obilaznice!!!..brze ceste,pa i to što pišete Markovići,Pobori,raskrsnica Radanovići,i dalje pud Luštice…obilaznice oko Tivta,spojit sa Kotorskom obilaznicom,na Verige…učinite to…ne blejite oko UNESKa ,jer pričate gluposti…mostovi su ukrasi,i arhitektonske univerzalne vrijednosti a ne kočnice i smetnje…mi smo destregali,obalu,svuđe,tako da most može samo da spriječi dalju devastaciju priobalja…premještaj interesa građevinskog lobija u zaleđe

  6. Мостови
    Иво Андрић

    Од свега што човек у животном нагону подиже и гради, ништа није у мојим очима боље и вредније од мостова. Они су важнији од кућа, светији од храмова. Свачији и према сваком једнаки, корисни, подигнути увек смислено, на месту на ком се укрштава највећи број људских потреба, истрајнији су од других грађевина и не служе ничем што је тајно или зло.

  7. @Slučaju moj to je vjerovatno napisao i to na latinici srbin Šumadinac koji je rođen u obitelji Antuna i majke Katarine Andrić iz Travnika, tipično Šumadijska obitelj kakva slučajnist,samo reći falsifikat falsifikata moj turista…

    • @Mr Petre ovdje je rijec o visedecenijskoj temi ,Kako i dje premostiti Bokokotorski zaliv?
      Vama se opet prividjaju nekakvi Sumadinci.
      Ako vec zelite spomenuti Srbe ne morate Sumadince ,nisu svi Srbi Sumadinci jedino ako vas nesto ne progoni iz podsvjesti u vezi Sumadinaca.
      Kad vec spominjete Iva Andrica on jeste po rodjenju Hrvat iz Sarajeva a igrom slucaja rodjen u Travniku a od druge godine zivi u Visegradu.
      On je po pisanju i peru bio srpski pisac clan Srpske Kraljevske Akademije od 1926 a od 1946 clan Srpske Akademije Nauka i Umetnosti.
      Veliki borac za oslobadjanje Juznih Slovena od Austrougarske clan Mlade Bosne iste one ciji je clan i Gavrilo Princip.
      Za vrijeme Kraljevine SHS i Jugoslavije uspjesni diplomata u Ministarstvu Inostranih Poslova a za vrijeme Vlade Milana Stojadinovica i Ministar Unutrasnjih poslova.
      Dobitnik Nobelove nagrade 1961.
      Po njegovom Tastementu svake godine za najbolju pricu ili zbirku prica na Srpskom Jeziku dodjeljuje se Andriceva Nagrada.
      Pisao je na srpskom jeziku i na cirilici i na latinici zivio sa Srbima i postovao Srbe koji su mu ostali zahvalni do danasnjih dana.
      Ima Zaduzbinu u Beogradu ,Stan Muzej dje je zivio na Andrica Vencu 8 , Andric Grad u Rep.Srpskoj Visegrad , Spomen kucu u H.Novom,itd.
      Sahranjen u Aleji Velikana u Beogradu , ime na nadgrobnom spomeniku mu je na cirilici ,jes da vama Mr Petre smeta cirilica ali sta da vam radim.

  8. Mr, XXY nažalost od višedecenijske TEME NEMA NIŠTA dokle neko jači ne otvori regionalizaciju kao uslov svjetskog standarda i uopšte slobodnog izražavanja mišljenja, uostalom svi to vide pa i oni što su dobili pare za zimnicu i drva od Cetinka do nekakve Petnjice. Ovaj primjer da nema ulaska u E.U. ako ovi tajkuni ne vrate Solanu u prvobitno stanje(pri tom ne mislim ba političara Solanu). Što se tiče donda Iva Andrića znamo đe se rodio,znamo da nije bio srbin hego hrvat po rođenju e što se ČOJEK PRODAO ZA I ne tako malo MALO BENEFITA U Kraljevini SHS mjesto konzula oloti diplomate,mada nijesam znao da je bio MINISTAR UNUTRAŠNJIH DELA kako vi kažete, znam da se prodao OZNI POSILE RATA 100 posto jer sam pročitao kad je dobio milion od Nobela nekom kumiću je ponio na krštanje malu čokoladu i mami mu malo kafe a zamisli talu jadnome ni bocu rakije pa ga je pitao Jovo sa falsifikovanim prezimenom Kapičić ajde jado ponesi im barem koju stotinu dolara eto kakvi je bio džentlmen (možda nije bio dondo Jovo ali neki takve fele je bio). Jedino mu treba oprostit za to pismo na spomenik jer je možda on to šćio a mozda je falsifikat falsifikata jer se on pisao JUGOSLOVENOM a ne SRBINOM 100 POSTO A KOLIKO JA ZNAM. U SANU mislim da imaju članova od Mađara, Rumuna ,Jevreja, Njemaca tako da to ne znači to što ste Vi napisali da ČLANSTVO ne znači NACIONALNOST. U svakom slučaju poštujem Vas i Vaš način razmišljanja jer je pozitivan i vidim da se baš neslažemo baš po svim pitanjima a zašto bi pa nijesmo Ćinezi da moramo isto sanjat ako to naredi partija…E da ne zaboravim Nemanja Emir Kusturica je oborio nekoliko forteca oko Trebimja od vremena Crno Žute Monarhije da napravi Andrić grad zamalo nijesu i Dubrovnik prenijeli gore pored Drine bogami malo je falilo nego eto gardijci nijesu dali baš tako…olako…Nažalost nebi ga Srbijanski memorandum prisvojila da nije bio NOBELOVAC vjeruj mi svo kako je prošo Zuko Džumhur u Novi nešto ga ne slave mnogo,,,,

    • Mr Petre, cak i da je sve sto ste naveli tacno – ne sporim nista od navedaenog, ipak sve to:

      1. Ne znaci, da je citirana definicija o mostovima ovog svetski priznatog i najprevodjenijeg jugoslovenskog nobelovca, pogresna!

      2.Ne znaci, da je neprimereno navodjenje ovog citata u kontekstu teme o kojoj se ovde diskutuje.

      3. Ne znaci, da mozete dozvoliti sebi, da iz samo Vama jasnih razloga menjate temu o kojoj se ovde diskutuje. Tako omalovazavate, kako komentatore, tako i brojne citaoce teksta i ovih komentara.

  9. Gospodine Slučajni turist koji nijeste slučajan prihvatam sve dvije tačke a treću odbacujem jer nikad nijesam omalovažavao nikoga možda u nekoj za.banciji se šalio na njegov račun kao neko i na moj ali svakog poštujem jer svako ima pravo na svoju a bogami i ja pa tako držim do sebe i svoje tradicije nijesam kao ovi političari za jednu upotrebu stim što oni i za kratko vrijeme unovče tu vjernost…. ali ničija nije do zore …da li me razumijete…ali zajedno to jest skupa možemo nešto napravit za ove mlađe i mlade generacije ,da bolje razumiju prošlost i veoma problematičnom sadašnjost. Pročitajte mladog Jahtaša što je napisao o vodovodu iz Trebišnjice ili ti Plata ali nije kriv vjerujte mi.. AKO SAM OMEO ili UVRIJEDIO IKOGA U VEZI KOMENTARA MOJE IZVINJENJE…ili ti isprika…

Ostavite komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here

 

Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu i "Boka News" se ne može smatrati odgovornim za napisano.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.