17.6 C
Kotor

Slušaj online radio

Uskoro javni brodski prevoz plovilom na solarni pogon ?

Brod na solarni pogon
Brod na solarni pogon

Opština Kotor uspješno je prošla prvi stepen procjenjivanja kod UNDP-a za realizaciju pilot-projekta uspostavljanja međumjesnog brodskog prevoza u Kotorskom zalivu brodovima na elektro solarni pogon. Tim projektom su Kotorani su aplicirali na poziv UNDP za učešće u pilot-fazi dobijanja tehničke i finasijske podrške inovativnim projektima koji aktivno doprinoise ublažavanju klimatskih promjena u sektoru turizma.

UNDP je preliminarno odobrio tražena sredstva za gradnju katamarana na elektro pogon koji se napaja preko solarnih panela. Brod dužine 15 i širine 6 metara, kapaciteta je 50 putnika, a gradiće ga kompanija „Montemarine Yachting“ iz Kotora. Ova firma prošle je godine javnosti prikazala prototip nešto manjeg, prvog svog elektro-trimarana sa napajanjem preko solarnih panela, a novi veći brod vrijedan 240 hiljada eura, uskoro bi trebalo da zaplovi u sklopu projekta iz koga su zajedno stali Opština i Turistička organizacija Kotor, Montemarine yachting i NVO „Expeditio“. Planirano je da električni brod saobraća na redovnoj liniji unutar Kotorskog zaliva na relaciji Kotor riva- Dobrota Plagenti-Dobrota Sveti Matija- Glavati- Peluzica-Kotor riva.

Menadžer Opštine Kotor Srđan Dragomanović zatražio je od Ministarstva održivog razvoja i turizma da se za realizaciju ovog projekta, u Plan privremenih objekata u zoni morskog dobra uvrsti novi objekat – pristanište na Peluzici, što je resor ministra Branimira Gvozdenoviča i prihvatio. Dragomanović je u dopisu MORT-u, naveo da je realiacija ovog projekta „značajna sa aspekta riješavanja komunalnog oproblema gužvi u toku ljetnje sezone kao i sa aspekta doprinosa unapređenja turističke ponude“. Ukupna vrijednost projekta je 265 hiljada eura, a Kotorani treba kao svoje učešće da obezbjede 25 odsto, od čega bi oko 25 hiljada eura bilo u novcu. Očekuje se da se uskoro pred odbornicima u lokalnom parlamentu naše predlog odluke o ulasku u realizaciju obog projekta, a sa novcem koji bi za to izdvojila lokalna uprava i Turistička organizacija Kotor, subvencionisao bi se dio cijene brodskih karata. Prema predračunima, krajni potrošač bi dnevnu kartu za neograničen broj vožnji plaćao 5, sedmičnu 15, a mjesečnu 25 eura.

Brod na solarni pogon
Brod na solarni pogon

Ukoliko SO da „zeleno svjetlo“, očekuje se da solarni brod na redovnoj liniji unutar Kotorskog zaliva zaplovi već do kraja ovog ljeta. Kako se navodi u materijalima sa kojima se apliciralo za sredstva UNDP, plovidba između dvije susjedne stanice trajaće po 7 minuta, dok bi brod koga pogone dva elektromotora ukupne snage 26 kilovata, cijelu trasu od polaska do povratka u polaznu stanicu na kotorskoj rivi, odrađivao za oko 40 minuta. Brod bi radio 8 sati dnevno sa zaposlena dva člana posade,  a radno vrijeme prilagođavaće se potrebama lokalnog stanovništva i turista. Planirano je da u prvoj sezoni elektro-solarni brod radi do 1.novembra, a naredne godine sa redovnim saobraćajem počeće već u martu i završiti ga takođe početkom novembra.

Inače, brod putnike krca na otvorenoj palubi koja je natkrivena čvrstom tendom koja, osim što ima ulogu da putnike zaštiti od kiše, služi i kao platforma za smještaj fotonaponskih ćelija koje energiju sunca pretvaraju u električnu energiju

Izvor:S. L.
Baner Luštica bay 330x250

Najčitanije