13.4 C
Kotor

Slušaj online radio

Tivćani imali, pa ostali bez jednog od najboljih javnih sistema za iznajmljivanje bicikala

Uskoro ce ponovno ovako izgledati – jedna od stanica sistema Bike Tivat

Iako je bio jedan od pionira u toj oblasti Crnoj Gori, Tivat već duže vrijeme nema javni sistem za iznajmljivanje bicikala, niti postoje izgledi da će on u skorije vrijeme biti obnovljen.

Projekat „Bike Tivat“ vrijedan 100 hiljada eura kao donaciju italijanskog Ministarstva zaštite životne sredine implementirale su italijanske firme iz „DFS Engineering“ i „Bicincitta“, a podrazumijevao je instaliranje šest automatskih stanica za iznajmljivanje bicikala, svaka sa po šest bicikala i odgovarajućim rampama iz kojih se bicikli oslobadjaju upotrebom posebnih elektronskih kartica. Kartice su se po izuzetno povoljnim cijenama građanima Tivta i turistima prodavale u Turističkoj organizaciji Tivat, hotelima “Pine” i “Palma”, te online na posebnom sajtu www.biketivat.com .

Svečanu vrpcu pred stanicom za iznajmljivanje bicikala na gradskoj rivi Pine, čime je ozvaničen početak rada cijelog sistema “Bike Tivat”, presjekli su 7.jula 2012 tadašnji gradonačelnik Dragan Kankaraš i bivši zamjenik ambasadora Italije u Crnoj Gori Mikele Misto koji su onda i prvi sjeli na bicikle i provozali se do stanice u lučici Kalimanj.

Iako je naišao na odlične reakcije kod mještana i turista, sistem je funkcionisao nepune tri godine jer su vandali, ali i konstatnti tehnički kvarovi, posebno na softveru koje italijanski partneri nisu dolazili da otklone, uzeli svoj danak. U međuvremenu je i pokraden dobar dio bicikala iz prvobitne “flote”, pa je u septembru 2015. Opština Tivat preko novog IPA projekta prekogranične saradnje sa Hrvatskom nazvanog “Održivi razvoj turizma posebnih interesa SUD SIT” , krenula u obnovu i proširenje sistema “Bike Tivat”. Dio tog projekta bila je i nabavaka ukupno 24 novih klasičnih i 12 električnih bicikala, u cilju promocije biciklizma i zdravih stilova života i obnove gradskog sistema za bajk-šering. Nakon promotivne vožnje koja je priređena 7.septembra 2015, novi bicikli su u najvećoj mjeri spremljeni u magacine Komunalnog preduzeća koje je gazdovalo sistemompa Tivćani i turisti više nisu došli u priliku da ih upotrebljavaju. Dvije nedjelje kasnije samo je upriličena ceremonija podjele ukupno četiri nova električna bicikla koje su za svoje potrebe dobili Radio Tivat, Služba zaštite i spašavanja Tivta, kurirska služba Opštine i JU Sportska dvorana.

Šest električnih bicikala je za potrebe snimanja i medijske promocije novoizgrađene, sedme po redu stanice za iznajmljivanje bicikala kod autonuske stanice na Župi, postavljeno godinu dana kasnije – 16.septembra. Nakon što su se ugasile kamere i završile govorancije opštinara i predstavbnika UNDP-a povodom obilježavanja “Nedjelje mobilnosti”, tek izgarđena nova stanica za iznajmljivanje električnih bicikala vrijedna 8.400 eura čiju je izgradnju finansirala kancelarija UNDP u Crnoj Gori, je opustjela i do danas se više nije koristila u toj namjeni.

Sistem Bike Tivat kako stvari stoje, u dogledno vrijme neće biti obnovljen jer lokalna uprava Tivta za to ne pokazuje preveliku zainteresovanost.       Iz Komunalnog preduzeća su odbornici SDP Bernardi Moškov koja se interesovala za sudbinu ovog lijepo zamišljenog i u javnosti popularnog sistema, odgovorili da se preostalih 8 električnih i 24 klasična bicikla nalaze uskadišteni u njihovom magacinu.

Uskoro opet u funkcji – sistem Bike Tivat

“Naše ekipe električara su tokom 2016.pokušavale da otklone probleme koji su se javili sa elektronskim čitačima na totemima na stanicama na kojima se prislanjaju bicikli nakon završene vožnje i sa njih uzimaju oslobađanjem preko elektronske kartice, ali to nisu upjeli, kao ni da otklone druge kvarove vezano za automatiku. Firma “Televex” dooo. Podgorica nije izlazila na lice mjesta i pored brojnih naših poziva”- stoji u odgovoru koje je Komunalno dalo odbornici Moškov.

U Programu rada te opštinske firme za 2018. nema pomena o tome hoće li i kada vratiti u funkciju system “Bike Tivat”.

Arsenal to imao prije 20 i kusur godina

Nešto što bi se moglo smatrati pretečom “Bike Sharing” sistema koji je posljednjih godina sve popularniji u Evropi, u Tivtu je postojao još prije više od dvadeset i kusur godina. Naime, u bivšem vojnom brodogradilištu Arsenal postojalo je nekoliko desetina bicikala koji su bili na raspolaganju poslovođama, šefovima i radnicima tog preduzeća da se sa njima besplatno prevoze izmedju radiona i svih ostalih objekata Arsenala koji se prostirao na čak 24 hektara površine. Dio tih bicikala koristio se i van kruga Arsenala, da bi na kraju vožnji uvijek bio uredno vraćen na odgovarajuća mjesta unutar tivatskog vojnog brodogradilišta.

Izvor:S.L

Najčitanije