13.4 C
Kotor

Slušaj online radio

Štite privatnost gostiju ili državnu granicu ?

Porto Montenegro
Porto Montenegro

Suprotno odredbama ugovora sa JP „Morsko dobro“ (JPMD) o zakupu morskog dobra iz 2007, preduzeće „Adriatic Marinas“ koje gazduje marinom Porto Montenegro u Tivtu, ograničava slobodan pristup najvećem dijelu obale u tivatskoj marini. Pozivajući se čas na carinske i propise o državnoj granici, a čas na potrebu zaštite privatnosti svojih klijenata-jahtaša, Poro Montenegro građanima Tivta ne dozvoljava pristup na kompletne gatove 3, 4 i 5 koji predstavljaju više od pola cijele marine. Naime, odmah pored objekta na korenu mula tri gdje su smješteni Carina i Granična policija, stavljene su rampe koje kontrolišu pripadnici firme „Securitas“ koja radi za Porto Montenegro. Novinar „Vijesti“ u nekoliko je navrata proteklih dana bio zaustavljan i legitimisan na tom punktu, iako je prethodnih godina Porto Montenegrov elektromobil sa prikolicm koji ljeti obavlja „gradski saobraćaj“ kroz naselje, bez problema i kontrola putnika, vozio građane skroz do okretnice na kraju mula 3.

Ljubazni zaštitari „Securitasa“ su međutim novinaru rekli da nikoga od građana ne smiju pustiti na mula 3,4 i 5 bez dozvole uprave Porto Montenegra „jer je riječ o graničnom prelazu“. Na pitanje kako to da privatna zaštitarska firma, a ne granična policija Crne Gore obavlja kontrolu pristupa mjestu gdje se navodno, prlazi državna granica, uputili su nas da o tome pitamo upravu Porto Montenegra.

„Adriatic Marinas“ ima pravo da ograniči pristup pojedinim djelovima marine shodno važećim zakonima i ugovoru koji imamo sa JPMD. Sve su to javno dostupni dokumenti koji nam daju pravo da štotimo privatnost naših klijenata – vlasnika stanova i jahti u marini. Državne službe, a ne Porto Montenegro kontrolišu pomorski granični prelaz u marini.“- odgovoreno je iz uprave Porto Montenegra.

Porto Montenegro - Foto Boka News
Porto Montenegro – Foto Boka News

„Članu 7. Ugovora sa JPMD iz 2007 definiše da obala u bivšem tivatskom Arsenalu „zadržava karakter javnog dobra u opštoj upotrebi, odnosno da sva pavna i fizička lica imaju pravo pristupa postojećem i novoizgradjenom dobru“. Ugovor daje „Adriatic Marinasu“ i mogućnost da javni pristup zabrani „u djelovima kojima pristup ne može biti slobodan, a shodno imigracionom propisima ili propisima kojima se regulišu slobodna trgovina, slobodne zone, saobraćaj, carine kao i drugim imperativnim propisima gdje je pristup zabranjen kako bi se zaštitila privatna svojina nad zgradama i plovilima“. Iz Porto Montenegra međutim, nisu odgovorili konkretno koji su to važeći „imerativni propis“ upotrebili, proglašavajući zabranu pristupa obali u preko pola marine „kako bi se zaštitila privatna svojina nad zgradama i plovilima“. Zgrada inače, u za javnost zabranjenoj zoni marine uopšpte nema, a najskuplji i najeskluzivniji brodovi čiji su vlasnci VIP osobe koje insistiraju na privatnosti, vezuju se isključivo na mulu 1 koje je dostupno građanima za šetnju.

Iz JPMD kažu da do sada nisu obavještavani o zabrani pristupa građanima obali u Porto Montenegru, niti su na to davali saglasnost, te da će provjeriti što se događa. Iz Uprave carina saopštli su „Vijestima“ da „Luka Tivat – Porto Montenegro nema status slobodne carinske zone, kako u cjelosti, tako ni bilo koji dio luke”, pa stoga pozivanje Porto Montenegra na potrebu ograničavanja pristupa tzv. slobodnoj varinskoj zoni gdje se toči bescarinsko gorivo, ne može biti opavdanje za zabranu šetnje građana po gatovima mimo onog gdje je benzinska stanica.     Istovremeno, ni priča o graničnom prlazu na mulu 3 “ne pije vodu” jer je jahtašima što dolaze u Porto Montenhegro omogućeno da se vežu bilo gdje u marini, pa tek onda kuriri marine nose njihove Ii dokuemnte broda policiji i carini u objekat na mulu 3, gdje ovi “lupaju” pečate po papirima i formalno završavaju proceduru prelaska državne granice.

“Granični prelaz Luka Tivat – Porto Montenegro, mjesto određeno za prelazak državne granice, nalazi se na mulu 3, i to na desnoj strani mula 3 koji je odvojen privremenom ogradom od zone slobodnog pristupa. Kompanija „Adriatic Marinas“, u ovom slučaju je operater Luke Tivat – Portomontenegro i u obavezi je da u narednom periodu fizički, na trajni način, odvoji granični prelaz od zone slobodnog kretanja.“- odgovoreno je iz Uprave policije. Oni tvrde da „kontrolu pristupa na mulu 3, van graničnog prelaza – u zoni slobodnog kretanja“ vrši „Securitas“, koji je od strane kompanije „Adriatic Marinas“ d.o.o. Tivat angažovan da obavlja poslove službe bezbjednosti u marini.

„Granične provjere vrši granična policija na graničnom prelazu na mulu 3.“- saopštavaju iz Uprave policije. I carina i policija tvrde da svi brodovi koji prelaze granicu u tivatskoj marini to moraju raditi na dijelu mula 3 određenom za te svrhe, a da se „samo u izuzetnim slučajevima, kada jahte zbog svojih gabarita (dužine, gaza itd.), nemaju mogućnost da pristanu na mulo 3, kontrola ovih plovila se obavlja na mjestu veza.“ Na pitanje kako je moguće da se granica pređe i brod dobije tzv., slobodan saobraćaj a da državni službenici ni ne kroče na jahtu i lično se uvjere da stanje na njoj odgovara onome prikazanom u papirima koje im „na noge“ sa broda donese kuriri Porto Montenegra, iz policije kažu da „shodno procjeni i analizi rizika, lučke vlasti -policija, carina, lučka kapetanija- vrše kontrolu lica i plovila ulaskom na samom plovilu.“

PortoMontenegro

Da Porto Montenegr zaista ima specijalan, gotovo eksteritorijalni status kada je u pitanju ponašanje crnogorskih državnih oragna, potvrđuje i to da bukvalno nigdje u marini osim kancelarija na mulu 3, nećete nikad sresti uniformisanog crnogorskog policajca.

Iz Uprave policije objašnjavaju da po Zakonu o zaštiti lica i imovine operater luke „Adriatic Marinas“, „organizuje unutrašnju službu zaštite, koja vrši kontrolu pristupa, bezbjednosti i sigurnosti na području ove luke.“ Tvrde i da crnogorske policije ipak povremeno ima na skoro milion kvadrata što ih zahvata kopno i more Porto Montegra.

„Pozorničko – patrolna djelatnost službenika Odjeljenja bezbjednosti Tivat se u zoni Porto Montegra, kao i na svim drugim djelovima grada koji pripadaju Opštini Tivat, vrši u kontinuitetu, shodno planu i procjeni. Osim službenika uniformisane i kriminalističke policije, koji obilaze i ovaj reon, tokom ljeta se angažuju i bicilističke i pješačke patrole policije za obilazak ovog i drugih djelova grada.“- tvrde u policiji, dok se građani Tivta šale da postoji veća šansa da fotografišete duha, nego uniformisanog crnogorskog policajca u kompleksu luksuzne marine Potera Manka.

 

 

 

Najčitanije