Knjiga koja se traži – Znakovi vremena

Ranko Pavićević

Nova knjiga intervjua ZNAKOVI VREMENA, poznatog crnogorskog novinara i publiciste RANKA PAVIĆEVIĆA iz Budve, koja se pojavila na medjunarodnom Sajmu knjiga u Beogradu, izazvala je veliku pažnju čitalačke I stručne javnosti i postala tražena na književnom tržištu u regionu.

Ova po mnogo čemu jedinstvena knjiga, čiji su izdavači: NOVA KNJIGA iz Podgorice, JU “GRAD TEATAR” iz Budve i KOSMOS IZDAVAŠTVO  iz Beograda, sadrži PAVIĆEVIĆEVE razgovore, sa preko 70 najznačajnijih stvaralaca iz Crne Gore, zemalja regiona i svijeta iz oblasti književnosti, pozorišta, filma, likovne umjetnosti i muzike.

Pored ostalih, , knjiga sadrži intervjue sa piscima i pjesnicima: DESANKOM MAKSIMOVIĆ, DANILOM KIŠOM, MILORADOM PAVIĆEM, BORISLAVOM PEKIĆEM, MIRKOM KOVAČEM, STEVANOM RAIČKOVIĆEM, ČEDOM VUKOVIĆEM, IZETOM SARAJLIĆEM, VESNOM PARUN, MIROM ALEČKOVIĆ, DUŠANOM KOSTIĆEM, MATIJOM BEĆKOVIĆEM, MILISAVOM SAVIĆEM, SVETISLAVOM BASAROM, SLOBODANOM SELENIĆEM, MOMOM KAPOROM, RONALDOM HARVUDOM, AMIROM OROM, MARIOM VARGASOM LJOSOM, JURIJEM POLJAKOVIM,  ,  …… rediteljima: EMIROM KUSTURICOM, VELJKOM BULAIĆEM, DEJANOM MIJAČEM, LORDANOM ZAFRANOVIĆEM, LJUBIŠOM RISTIĆEM, JAGOŠEM MARKOVIĆEM, VIDOM OGNJENOVIĆ…., glumcima: RADEM ŠERBEDŽIJOM, LJUBOM TADIĆEM, MIJOM ALEKSIĆEM, PETROM KRALJEM, …. poznatim likovnim umjetnicima: DADOM DJURIĆEM, BATOM MIHAILOVIĆEM, LJUBOM POPOVIĆEM, OLJOM IVANJICKI, MILOŠEM ŠOBAJIĆEM, VLADIMIROM VELIČKOVIĆEM, DIMITRIJOM POPOVIĆEM, MILOŠEM OD MAČVE, VOJOM STANIĆEM, FILOM FILIPOVIĆEM, CVETKM LAINOVIĆEM, LJUBICOM MRKALJ, RATKOM VULANOVIĆEM, i ostalima, kao i muzičkim stvaraocima; JADRANKOM JOVANOVIĆ,  JOVANOM KOLUNDŽIJOM……. i ostalima.

Govoreći o knjizi razgovora ZNAKOVI VREMENA, novinara i publiciste RANKA PAVIĆEVIĆA, poznata književnica i rediteljka VIDA OGNJENOVIĆ iz Beograda, koja je napisala predgovor za knjigu je pored ostalog kazala, da je Ranko Pavićević, kao vrsni novinar u naše vrijeme, hrabro uzeo na sebe tu tešku ulogu, modernog Geteovog  Ekermana I odlučio da mnoge umjetnike, različitih umjetničkih grana I opredjeljenja, podstakne da govore o složenim temama I još složnijim idejama koje ih zaokupljuju, muče I izaziaju da se sa njima sučeljavaju I bore. Pavićević je pažljivo slušao, ispitivao I bilježio njihova razmišljanja, o umjetničkim izazovima I nezadrživom nagonu, da na njih odgovaraju, najprije svojim djelom, baš kao I svojim gradjanskim bićem I angažmanom.

Obrazovan novinar, zainteresovan za djello I ličnost umjetnika kojeg susrijeće, PAVIĆEVIĆ  razgoovor očigledno ppriprema, kao iznimnu priliku za neposrednu komunikaciju sa osobom, čije životno I umjetničko iskustvo cijeni, , smatrajući ga važnim I zanimljivim, ističe Vida Ognjenović. Zato nastoji, da svog sagovornika navede, da o tome govori otvoreno I slobodno, kako bi taj govor bio izvoran u svojoj ispovjednoj postavci. On u tome uspijeva podjednako dobro kada vodi razgoovor sa istaknutim književnikom, nagradjivanim slikarem ili vajarom, proslavljenim glumcem, rediteljem svjetskog ugleda, pjesnikom čije su stihove generacije učile napamet, poznatim dramatičarem, ili sjajnom operskom divom. Uspijeva  što svacald nastupa gospodski, sa respektom prema činjenicama I ličnosti koja nastoji u razgovoru sa njim, da ih protumači, baš kao što se, vjerujem, Ekerman  ponašao prema Geteu I njegovim stavovima.

Sajam knjiga BG

Valja istaći, kazala je Ognjenovićeva, da to nijesu razgovori vodjeni, da bi se popunila novinska rubrika. Ničeg prigodnog nema u Pavvićevićevim pitanjima, nikakvih sitnih novinarskih zamki, nimalo nedolične radoznalosti.Ništa od površne duhovne koketerije, da bi, bez obzira na   ozbiljnost , čitaocima priredio I malo golicave zabave, pa I na račun agoovornika. Daleko od toga. Dijalog sa umjetnicima o umjetnicima I drugim stvarima je za ovog novinara, isuviše odgoovorna inteekualna avantura, da bi ga ičemu spolja novinarski prilagodjavao. Svako podeašavanje, ili manevarski predumišljaj, očigledno bi po njegoovom mišljenju bili čisti novinarski šverc.    Sudeći po tekstovima intervjua, to je njemu zaista strano. Naprotiv, Pavićević je pravi saučesnik u dijalogu. On tim dijaloškim putem, riječ po riječ, pitanje po pitanje, na pravi način nastoji da sagovorniku pomogne, da o sebi I svomdjelu,otkrije I formuliše suštinske stvari. Najprije istražuje njegova poetička uporišta, kao I stavove prema umjetničkim kao I društvenim sukobima I dilemama.

Ranko Pavićević je je zaista dragocjen intervjuer, koji sagovornike svojim pitanjima navodi I inspiriše da promišljaju I ona umjetnička uporišta, za koja se na prvi pogled smatra da se podrazumijevaju. U takvim razgoovorima, stvara se izvjesna autopoetička biografija I njihovih ostvareanja što je uočljiv rezultat koji čini, da je svaki njegov intervju, daleko više od pukog novinarskog napisa. Takav dijalog neposrednog svjedočenja ima značaj rijetkog dokumenta, ali je istovremeno I vrijedno književno štivo, što najbolje govori, da mu je pravo mjesto u knjizi, smatra Vida Ognjenović.

Antologija ovakvih intervjua jeste svojevrsni znakovnik u kome su izneti I objašnjeni pojedini gorući umjetniki, moralni I gradjanski postulati intervjuisanih umjetnika, ali istovremeno I vodič kroz složene I izukrštane staze znanja I mašte, sumnje I uvjerenja, života I nadživota, kazala je pored ostalog, o knjizi razgovora Znakovi vremena, novinara I publiciste Ranka Pavićevića, književnica I rediteljka VIDA OGNJENOVIĆ.

Poznati srpski književnik I dvostruki dobitnik NIN-ove nagradde MILISAV SAVIĆ iatiče, da je Pavićevićeva knjiga intervjua već istorja, jer je razgovarao sa, manje više klasicima od kojih mnogih nema, dok pjesnikinja I prevodilac MIRA HORVAT iz Beograda kaže, da je Pavićevićeva knjiga, spomenik jednog doba, da je projektovana da traje I da će joj vrijednost sa vremenom samo rasti.

Ostavite komentar

 

Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu i "Boka News" se ne može smatrati odgovornim za napisano.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.